Den nya svenskan

Morsan sa redan för en 5 år sedan att vår generatrion inte kan tala ren svenska. Hon menar att vi yngre anänder flera utlänska ord, svordomar och förkortningar i det dagliga talet. Det ligger en del i det

"Kommer inte den djävla bussen snart"  Helvete vad det ä kallt"  Fuck, jag ä sen"  är väl inte direkt ovanligt att man både hör och säger, eller?

Ord som jag själv använder ofta är t.ex "Crap" det är ett bra ord, kort och talande

Ett annan ord som tydligen blir allt mer vanligt är D´ho.  T.ex hanna använder det ofta.

vilka ord använder du ofta?


Jag tror själv att detta är en naturlig utveckling av språk, att man kan se liknande trender i flera andra språk.

Gränserna blir mer och mer otydliga på kartan, ställen som facebook, twilther osv för folken närmare varandra.

Säg vad du tycker
Postat av: Mikko

I talspråk jag ofta sk modeord...ord som är i ropet för tillfället. Ett ex. är ordet fokus. När jag skriver blir det oftast sk chattförkortningar som lol, brb, bbl. Fast beror på till vem jag skriver :)

2010-03-28 @ 17:30:11
Postat av: Hanna

Me <33 D'ho!!

2010-03-29 @ 15:41:52
URL: http://johannawiik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0