H1N1 soppan.

Nu har vaccineringen kommit igång med riskgrupper så som vårdpersonal, lung&hjärtsjuka m.f

Flera personer har blivit sjuka av vaccinet. Symtomen varierar från frossa och sjukdomskännsla till hög feber och sängläge. På vår klinik ä det några som fått vara hemma från jobbet några dagar.

MEN det är också många som mår bara bra och jobbar som vanligt.


Bivärkningar som dessa får man räkna med då man vaccinerar. Om jag är rätt underättad (osäker uppgift) så är lite fler än förväntat sjuka efter sprutan, men endå ingen stor ökning.

Tidnignarna skriver dagligen om folk som ä sjuka.  " Hon blev sjuk av vaccinet" skriker löpsedeln. På bilder ser man en kvinna som ser pigg och glad ut. Läser man texten ser man att hon hade lite feber kvällen efter och ont i armen. inget mer. Är man sjuk då?



ingenstanns ser man ett ord eller en interjvu med någon som mår bra efter sprutan. Men det ger väl inga säljande rubriker. så vitt jag som lekman på området vet så ska man som journalist alltid kolla på båda sidor av en sak. eller har jag fel?

Jag föringar på inget sätt dem som har blivit sjuka. Vissa har haft det jättejobbigt med svåra smärtor, hög feber osv. Man ska minnas att detta inte är något vanligt vaccin.  En viss del av dem som tar vaccinet kommer bli sjuka.

Jag hoppas alla kollegor som är sjuka snart ä pigga och åter i tjänst, vi behöver er alla!

Säg vad du tycker
Postat av: Mikko

Det har blivit en "stor" grej, inte bara inom media utan även i samhället övrigt. Intressant är att det t.ex. i Danmark inte skrivs så mkt om detta i pressen eller i nyheterna på tv. Varför har detta blivit en så stor grej i Sverige, kan man undra??

2009-10-21 @ 21:41:11
Postat av: Rivka

Jovisst, båda sidor, men journalister -måste- välja en vinkling.. Ibland finns inte plats för båda sidorna (ingen orkar läsa en för lång nyhetsartikel).. Sen är det precis som du säger.. "Frisk av sprutan" är inte direkt någon säljande rubrik. "Jaha", tänker man och skiter i tidningen.. Tidningar som skriker är ofta de som är beroende av lösnummer försäljningen (aftonbladet, expressen).



Inga sålda nummer - ingen inkomst (inte tillräckligt stor iaf) = Ingen tidning



Själv är jag lite skeptisk till vaccinet, om jag fattat det rätt så är det bara riskgrupperna som har risken för att bli ordentligt sjuk, dödsfall och allt annat löpsedlarna skrikit..

Rätta mig gärna om jag har fel, det här är ju ditt område =)

Sen är jag spruträdd också, vilket inte gör saken bättre...



Fortsätta rädda liv! Du gör ett bra jobb "kusin"!

2009-10-21 @ 22:52:02
URL: http://rivkaakvir.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0